مجله پینسیل

آشنایی با انواع زونکن اداری بر حسب شکل و ابعاد

آشنایی با انواع زونکن اداری بر حسب شکل و ابعاد

زونکن اداری یک پوشه بادوام و محکم است که به‌منظور بایگانی کردن اسناد و مدارک به کار می‌رود. جنس این کالا از مقوا، پلاستیک و غیره است و استقامت زیادی در برابر فشار و ضربات مکانیکی دارد. امروزه زونکن برای نگهداری و بایگانی اسناد به کار می‌رود که موجب شده پیداکردن اوراق بایگانی با سرعت و سهولت بیشتری انجام شود. برای آشنایی با انواع زونکن اداری بر حسب شکل و ابعاد با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

انواع زونکن از نظر ابعاد

در گذشته در اداره‌جات و شرکت‌ها از پوشه برای بایگانی اسناد و اوراق استفاده می‌شد. پوشه علاوه بر این که دوام و ماندگاری کوتاهی دارد، قابلیت دسته‌بندی اسناد را نیز  دارا نیست، ازاین‌رو کارمندان در مواقع لزوم نمی‌توانستند،  مدارک موردنیاز خود را بیابند، اما به لطف زونکن‌ها پیداکردن برگه‌ها آسان شده است.

یکی از فاکتورهای مهم هنگام خریداری زونکن سایز این کالاست. ابعاد زونکن اداری باید باتوجه‌به اندازه اسناد و مدارک انتخاب شود. ازآنجاکه در مکان‌هایی مانند مدرسه، شرکت و غیره تعداد زیادی برگه برای بایگانی وجود دارد، لذا نیاز است که زونکن با سایز بزرگ‌تری خریداری شود، تا بتوان همه مدارک را در آن جای داد. با تهیه زونکن‌هایی با گنجایش زیاد، نیاز کم‌تری به تعداد بالای این کالا پیدا می‌کنید.

به‌منظور آشنایی با انواع زونکن اداری بر حسب شکل و ابعاد لازم است بدانید که زونکن در ابعاد  A4،  A3 و A5 تولید می‌شود. برای اوراق با اندازه‌های مختلف باید از زونکن مناسب با آن استفاده کرد، به‌عنوان‌مثال زونکن سایز A4 برای برگه‌های A4 مورداستفاده قرار می‌گیرد، قراردادن برگه‌های A5  در داخل این زونکن‌ها باعث می‌شود که اوراق بیرون بریزد.

آشنایی با انواع زونکن اداری بر حسب شکل و ابعاد

انواع زونکن اداری برحسب گنجایش

امروزه زونکن نه‌تنها در اداره‌ها استفاده می‌شود، بلکه در منازل نیز برای نظم بخشیدن به اوراق و اسناد کاربرد دارد و باعث می‌شود که نگهداری و پیداکردن مدارک بسیار راحت انجام شود. برای آشنایی با انواع زونکن اداری بر حسب شکل و ابعاد بهتر است بدانید که انواع زونکن از نظر عطف یا گنجایش عبارت‌اند از:

  • زونکن با عطف 5/2 سانتی‌متر: گنجایش ۲۰۰ کاغذ را دارا است.
  • زونکن با عطف 5/4سانتی‌متر: ظرفیت نگهداری ۴۰۰ برگه را دارد.
  • زونکن با عطف 5/7 سانتی‌متر: دارای گنجایش جای‌دادن ۶۰۰ ورق است.

به دلیل این که زونکن‌هایی با گنجایش بالا برای بایگانی تعداد زیادی برگه استفاده می‌شوند، باید جنس آن‌ها به‌گونه‌ای باشد که بتوانند وزن تعداد زیاد اوراق را تحمل کنند. باتوجه‌به این نکته، زونکن‌هایی با عطف بالاتر باید دوام و استحکام زیادتری داشته باشند.

آشنایی با انواع زونکن اداری بر حسب شکل و ابعاد

انواع زونکن اداری بر اساس شکل و رنگ

زونکن در رنگ‌های متنوع تولید می‌شود، این مزیت می‌تواند به پیداکردن سریع­تر اوراق کمک کند. بهتر است برای هر نوع از اوراق یک زونکن با رنگ ویژه انتخاب شود، در این صورت هنگام پیداکردن مدارک با موضوع خاص می‌دانید که دقیقاً باید به سراغ زونکن با کدام رنگ بروید.

برای آشنایی با انواع زونکن اداری بر حسب شکل و ابعاد لازم است بدانید که این محصولات از نظر شکل ظاهری نیز تنوع بسیاری دارند. انواع زونکن اداری بر اساس شکل عبارت‌اند از:

  • زونکن کلاسیک که روکش خارجی آن از جنس پی‌وی‌سی است.
  • زونکن پومر که پوشش خارجی آن‌ها از جنس مقوا بوده که سطح آن را یک لایه سلفون پوشانده است.
  • زونکن گالینگور که روکش مقوایی دارد و بسیار محکم و بادوام است.
  • زونکن فانتزی که در طرح‌های لبه‌دار، ایستاده و سه‌گوش ساخته می‌شود.
  • زونکن کاور دار که جنس روکش آن از سلفون است، مزیت این نوع کالا این است که کاربر قادر است، مشخصات اسناد بایگانی شده را در داخل کاور آن قرار دهد.
  • زونکن تبلیغاتی که هدف از تولید آن انجام تبلیغات برای یک برند یا سازمان خاص است، ازاین‌رو می‌توان تبلیغات موردنظر را بر روی آن چاپ کرد.

انواع زونکن بر اساس نوع حلقه

یکی از موارد دیگری که برای آشنایی با انواع زونکن اداری بر حسب شکل و ابعاد  باید موردتوجه قرار گیرد، نوع حلقه این محصولات است. حلقه زونکن باید به‌گونه‌ای باشد که ضمن استحکام بالا، ورق زدن اوراق به‌راحتی انجام گیرد. در ادامه بحث با انواع مختلف حلقه در زونکن‌های اداری آشنا می‌شویم:

  1. زونکن با حلقه دایره‌ای: در زونکن‌های کوچک اغلب حلقه دایره‌ای به کار برده می‌شود، این حلقه‌ها تعداد کمی از اوراق را جای می‌دهند.
  2. زونکن با حلقه قوسی: این نوع حلقه برای زونکن‌های قطور به کار می‌رود که باعث نظم بخشیدن به اوراق بایگانی شده می‌گردد، البته ورق زدن برگه‌ها در این نوع زونکن کمی مشکل است.
  3. زونکن با حلقه نیم‌دایره: این نوع حلقه‌ها برای زونکن‌هایی با گنجایش زیاد مورداستفاده قرار می‌گیرند. ورق زدن برگه‌ها در این زونکن‌ها به‌سهولت انجام می‌شود، البته لازم به ذکر است که باز و بسته کردن این نوع حلقه‌ها نسبت به سایر انواع اندکی مشکل‌تر است.

آشنایی با انواع زونکن اداری بر حسب شکل و ابعاد

نتیجه‌گیری

سایت فروشگاهی پنسیل انواع زونکن اداری را در طرح‌ها و جنس‌های مختلف ارائه می‌دهد که قیمت این کالا در مجموعه ما بسیار مقرون‌به‌صرفه است. این  محصولات در برابر ضربه، فشار و رطوبت بسیار مقاوم هستند و ماندگاری بسیار بالایی دارند.

جنس قفل زونکن‌های عرضه شده در فروشگاه اینترنتی ما از فلز ضدزنگ است و قفل به‌خوبی چفت شده و از ریختن اوراق ممانعت به عمل می‌آورد. برای آشنایی با انواع زونکن اداری بر حسب شکل و ابعاد می‌توانید به سایت مراجعه کرده و محصول متناسب با نیاز خود را خریداری کنید.