مجله پینسیل

بررسی تخصصی انواع مقوا فابریانو و کاربردهای آنها

بررسی تخصصی انواع مقوا فابریانو و کاربردهای آنها

مقوا فابریانو نوعی مقوای مقاوم و ضخیم بوده که عمدتاً توسط افراد هنرمند مورداستفاده قرار می‌گیرد. انواع مقوا فابریانو به‌طورمعمول در کشور ایتالیا تولید می‌شود. این مقوا در رنگ‌ها، ابعاد و کیفیت‌های گوناگون وجود دارد و افراد باتوجه‌به نیاز خود باید از بین مدل‌هایی که وجود دارد، مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشند.

مقوا فابریانو چه کاربردی دارد؟

آشنایی با مقوا فابریانو

مقوای فابریانو یکی از پرمصرف‌ترین و کاربردی‌ترین انواع مقوا در بازار است. انواع مقوا فابریانو دارای ضخامت بسیار بالایی بوده و از مقاومت فوق‌العاده بهره‌مند هستند. ازاین‌رو می‌توانید شاهد باشید که در کارهای زیادی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

شما باتوجه‌به نیاز خود از بین انواع مدل‌های موجود در بازار که دارای رنگ، ابعاد و ضخامت متفاوتی هستند، می‌توانید مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید. لازم به ذکر است که انواع متفاوت این مقوا هرکدام ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد دارند.

نحوه ساخت مقوا فابریانو

کاغذ فابریانو بافتی از الیاف گیاهی است و مرغوبیت آن به مواد اولیه و چگونگی عمل‌آوری آن بستگی دارد. ازنظر کیفیت، بهترین کاغذها از الیاف کتان و پنبه به دست می‌آیند. کاغذ ساخته‌شده از چوب کاج در جای دوم و کاغذ نیشکر پس‌ازآن قرار می‌گیرد.

کاغذ هم مثل پارچه پشت‌ورو دارد. روی کاغذ آن طرفی است که در کارخانه کاغذسازی به‌طرف نمد قرار می‌گیرد و صاف‌تر است. پشت کاغذ آن طرفی بوده که در کارخانه زیر کار است و روی آبکش قرار می‌گیرد. چاپ به‌طرف روی کاغذ نتیجه بهتری دارد.

برای صاف کردن پشت کاغذ آن را از زیر نوردهای پرس براق عبور می‌دهند. این کار «ساتیناژ» نام دارد. برای تشخیص پشت‌وروی کاغذ آن را برش می‌دهند، پس از برش، لبه الیاف به‌سوی پشت کاغذ خم می‌شوند و اگر لبه کاغذ را با انگشتان لمس کنیم، متوجه لبه‌دار بودن یک طرف آن می‌شویم.

آشنایی با انواع مقوا فابریانو

معرفی انواع مقوا فابریانو

مقوا فابریانو در اندازه‌ها و جنس‌های مختلف (ضخیم و نازک، دارای بافت چکشی یا بدون بافت، اسیدی بودن، مقاوم در برابر آب و…) و در رنگ‌های گوناگون و زیبا وارد بازار می‌شود که برای هنرمندان با هر قلم یا سطح کاری مناسب است؛ البته می‌توانید از این مقوا در کارهای روزمره هم استفاده کنید. در ادامه به بررسی تخصصی انواع مقوا فابریانو و کاربردهای آن می‌پردازیم.

مقوا فابریانو 5

یکی از انواع مقوا فابریانو، مقوا فابریانو 5 بوده که کاغذی با کتان 50 درصد است. این محصول از ترکیب کتان با خمیر درست شده که مقداری حالت نمدی دارد. سطح این نوع مقوا کاملاً سفید بوده که در دو مدل بافت‌دار و بدون بافت در بازار موجود است.

مقوا فابریانو 5 انتخاب بسیار مناسبی برای نقاشی با آبرنگ خواهد بود. البته لازم به ذکر است که از آن می‌توانید برای نقاشی با زغال، گرافیت، موم، پاستیل و خطاطی نیز استفاده کنید. این مدل مقوا در بین هنرمندانی که با آبرنگ کار می‌کنند و همچنین در چاپخانه بسیار معروف و پرکاربرد است. از دیگر مواردی که می‌توانید از این نوع مقوا استفاده کنید، در نقاشی گیاه‌شناسی است که نیاز به سطح صاف دارد.

مقوا فابریانو با کتان 100

یکی دیگر از انواع مقوا فابریانو، مقوا با کتان 100 است که سطحی بسیار سفید دارد. این محصول برای افرادی که با آبرنگ کار می‌کنند، بسیار مناسب بوده و می‌توان گفت برای این دسته از افراد طراحی شده است. البته گفتنی است که به دلیل استحکام و مقاومت بالایی که دارد، بسیاری از افراد در پیاده‌سازی تکنیک‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند.

کاربرد مقواهای فابریانو

کاربرد مقوا فابریانو در هنر

مقوا فابریانو کاربردهای مختلفی دارد. ساخت هنرهای دستی، تقویم‌های رومیزی، عناصر ست اداری، کاغذ کادو مخصوص گل و هدیه، صحافی، کارت دعوت، کارت تبریک، کارت‌پستال، گواهینامه و لوازم‌آرایشی و… ازجمله کاربردهای مقوای فابریانو محسوب می‌شود.

درواقع مقوا فابریانو یک نوع کاغذ ضخیم است که نسبت به نمونه‌های دیگر مقوا قابلیت بیشتری برای انجام امور مختلف دارد. چون مقاوم و با استقامت است برای ساخت کارهای هنری و دستی از انواع این مقوا استفاده می‌شود.

کاربرد مقوای فابریانو با کیفیت‌های متفاوت امکان کار با ابزارهای مختلفی را فراهم می‌سازد و مناسب برای طراحی و نقاشی است.

مقوا فابریانو یکی از لوازم هنری بوده و دارای رنگ‌بندی نیز است که گستره انتخاب و خرید آن را وسیع‌تر می‌کند. این مدل مقوا یکی از جذاب‌ترین انتخاب‌ها برای خرید مقوا است که نظر هر خریداری را به سمت خود جلب می‌کند. این محصول کاربرد زیادی در طراحی جلد و انواع کارت‌ها دارد. مقوای فابریانو با رنگ‌های طلایی و نقره‌ای رنگ‌های جذابی هستند که کاربرد این نوع مقوا را بیشتر کرده‌اند.

نتیجه‌گیری

انواع مقوا فابریانو در بازار موجود بوده که هرکدام دارای بافت‌های گوناگون هستند. کیفیت بالا و تنوع رنگی بسیار آن باعث شده تا درزمینه‌های گوناگونی مورداستفاده قرار گیرد. برای تولید این مقوا از مواد اولیه درجه‌یک استفاده می‌شود. همچنین دستگاه تولیدی آن بسیار پیشرفته بوده که باعث بالا رفتن کیفیت محصول می‌شود.

مقواها دو رو بوده که هر سمت آن دارای سطحی مختلف است. یک سمت مقوا دارای حالت راه‌راه بوده و در مقابل سطح دیگر صاف و بدون هیچ برجستگی است. توصیه می‌شود برای اینکه مشکلی در نقاشی و طرح شما پیش نیاید، از سطح صاف و بدون برجستگی آن استفاده کنید. به‌طورکلی این محصول گزینه‌ای بسیار مناسب برای هر هنرمندی به‌حساب می‌آید.