مجله پینسیل

معرفی انواع تیغ کاتر و کاتر فلزی الفا

 " مجموعه ای از لوازم تحریر دخترانه و پسرانه ،لوازم تحریر لاکچری، و اداری با قیمت عالی. خرید آنلاین انواع لوازم تحریر ارزان ایرانی و خارجی از سایت پینسیل با ارسال به کل ایران "

کاتر وسیله‌ای پرکاربرد بوده که از تیغه و بدنه تشکیل شده است. در زندگی روزمره، کسب‌وکارهای صنعتی و کارهای هنری استفاده‌های فراوانی از کاتر می‌شود؛ برای مثال در باز کردن کارتن، برش فرش، موکت، کاغذ، مقوا و خیلی موارد دیگر. در ادامه می‌خواهیم شما را با انواع کاتر فلزی آشنا کنیم.

کاترهای فلزی الفا

جنس تیغه و بدنه

همان‌طور که گفتیم، کاترها از دو قسمت تیغه و بدنه تشکیل شده‌اند. تیغه‌ها در میان بدنه قرار می‌گیرند و معمولا قابل تعویض کردن هستند؛ چون به‌مرور زمان کند می‌شوند. بدنه کاترها هم معمولا یا فلزی هستند یا پلاستیکی. بدنه‌های پلاستیکی در دو جنس PP و ABS تولید می‌شوند. پلاستیک ABS در برابر ضربه بسیار مقاوم است و پلاستیک PP هم در برابر دما و فشار مقاومت زیادی دارد و سبک‌تر است.

تیغه‌ها در سه اندازه 25، 18 و 9 میلیمتری تولید می‌شوند که هرکدام کارایی متفاوتی دارند. تیغه‌های 25 میلیمتری برای برش اجسام ضخیم، تیغه‌های 18 میلیمتری برای برش اجسام نازک و ضخیم و تیغه‌های 9 میلیمتری هم برای برش‌های نازک مناسب هستند. تیغ کاتر به‌غیراز تفاوت در اندازه، از لحاظ کارایی هم انواع مختلفی مانند تیغه قلاب، تیغه عایق و تیغه سرعت دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

تیغ معمولی کاتر

معرفی انواع تیغ کاتر

در این بخش قصد داریم انواع تیغ‌های کاتر را با شما به اشتراک بگذاریم؛ پس در ادامه نیز ما را همراهی کنید.

تیغه قلاب

همان‌طور که از اسمش پیداست، سر این تیغه به شکل قلاب خم شده است و رنگ تیره‌تری دارد. این نوع طراحی برای این است که شما بتوانید اجسامی که رول شده‌اند را به‌راحتی برش دهید، بدون اینکه لایه‌های زیرین بریده شوند. همچنین سرعت برش در این تیغه بسیار بالا بوده و به تیغ موکت بری معروف است.

تیغه عایق

این نوع تیغه برای برش اجسامی مانند فوم و فایبرگلاس استفاده می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از این نوع تیغ کاتر به‌راحتی روی اجسام برش ایجاد کنید؛ چون لبه‌های آن دارای دندانه‌هایی هستند که به همین منظور ساخته شده است.

تیغه سرعت

همان‌طور که از اسمش پیداست، سرعت برش در این تیغه بسیار زیاد است. این نوع تیغه در رنگ مشکی تولید می‌شود و برای کارهایی مثل برش کارتن‌های چسب خورده که نیاز به‌سرعت بالایی دارد استفاده می‌شود.

تنوع کاترهای فلزی الفا

معرفی انواع کاتر فلزی الفا

حالا که با انواع تیغه آشنا شدید، نوبت به معرفی انواع کاتر فلزی می‌رسد. در میان برندهای مختلف کاتر، کاترهای فلزی الفا بسیار خوشنام هستند. تولید این کاترها در ژاپن صورت می‌گیرد و امروزه به بیش از 100 کشور دنیا صادر می‌شوند. انواع مختلفی از کاتر وجود دارند که شما باید با توجه به کارایی موردنیاز خود آن را انتخاب کنید.

کاتر تیغه ثابت

بر خلاف بیشتر کاترها که تیغه می‌تواند با دست به عقب و جلو حرکت کند، کاتر فلزی تیغه ثابت قابلیت حرکت ندارد؛ بنابراین تیغه این کاترها با شکستن تعویض نمی‌شوند و باید تیغه‌ای جدید جایگزین شود. بدنه هم مانند همه کاترهای دیگر می‌تواند فلزی یا پلاستیکی باشد که بستگی به انتخاب شما و کارایی موردنظر دارد. البته این نوع، بیشتر در کارهای صنعتی کاربرد دارد.

کاتر تیغه متحرک

قطعا با کاترهای تیغه متحرک آشنایی دارید؛ چون این کاترها طرفداران زیادی دارند و در زندگی روزمره پرکاربردتر هستند. تیغه این کاترها به‌وسیله یک اهرم، قابلیت جلو و عقب رفتن بین بدنه را دارند. شما می‌توانید با توجه به چیزی که می‌خواهید برش دهید، تیغه را به همان میزان بیرون بیاورید.

کاتر فلزی تیغه متحرک، در دو مدل تولید می‌شود. در مدل اول بعد از جابه‌جاکردن و بالا پایین بردن تیغه به میزان موردنظر، با استفاده از یک پیچ، تیغه در جای خود ثابت می‌شود. این کار باعث می‌شود تا در هنگام برش، تیغ در بدنه لرزش نداشته باشد و ثابت شود؛ در نتیجه برش صاف‌تر و بهتری خواهید داشت، ولی در مدل دوم قابلیت ثابت کردن تیغه وجود ندارد.

کاتر مدادی یا قلمی

این نوع کاترها بدنه‌ای مانند مداد دارند و تیغه آن‌ها هم بسیار تیز است و دارای لبه نازک هستند. معمولا از این کاترها در کارهای هنری که نیاز به ظرافت و دقت بسیار دارند استفاده می‌شود. تعویض تیغه این نوع کاتر فلزی از طریق شکستن نیست و باید قسمت بالای بدنه را بچرخانید تا تیغه بیرون بیاید و بعد تیغه‌ای جدید جایگزین کنید. معمولا هنگام خرید، چند تیغه اضافه همراه این کاترها است.

کاتر موکت بری

کاترهای موکت بری مقاومت بالایی دارند؛ چون باید بتوانند انواع موکت را به‌خوبی برش دهند. معمولا این کاترها قابلیت قفل‌کردن و ثابت کردن تیغه در جای خود را دارند؛ زیرا نباید هنگام برش موکت جابه‌جا شوند یا لرزش داشته باشند. این نوع کاتر فلزی در اندازه‌های مختلف و برای برش انواع فرش و موکت تولید می‌شود.

کاتر شیشه پاک­کن

این مدل کاتر برای از بین بردن لکه‌های رنگی که روی شیشه‌ها وجود دارند استفاده می‌شود. ضخامت تیغ آن به نسبت بقیه کاترهای معمولی بیشتر است؛ چون قرار نیست برای برش استفاده شوند و فقط به‌منظور تمیزکاری تولید می‌شوند.

کاتر رومیزی

حتما شما هم تاکنون در کتاب‌فروشی‌ها یا فروشگاه‌های لوازم‌التحریر، کاتر رومیزی دیده‌اید. ظاهر این کاترها با سایر کاترها کاملا متفاوت است و برای برش دسته‌ای کاغذ به طور هم‌زمان استفاده می‌شود. هنگامی که می‌خواهید کتاب‌هایتان را فنری کنید، این کاتر فلزی به کار می‌آید.

کاتر دوار

یکی از ابزارهای هنری پرکاربرد، کاتر دوار است. این نوع کاتر برای برش پارچه و چرم به‌صورت هلالی استفاده می‌شود و تیغه آن هم قابلیت تعویض دارد. در هنگام برش باید دقت کنید که جنس صفحه زیرین مناسب باشد؛ چون مثلا استفاده از صفحه چوبی، باعث زودتر کند شدن تیغه می‌شود.

استفاده هنری از کاتر قلمی

سخن آخر

کاتر وسیله‌ای پرکاربرد در زندگی روزمره، کسب‌وکارهای صنعتی و کارهای هنری است که بسته به نوع کارایی، ظاهر و تیغه متفاوتی دارد. حالا که با انواع تیغ کاتر و کاتر فلزی آشنا شدید، امیدواریم بتوانید کاتر مناسب با نیاز و کاربرد مدنظر خود را تهیه کنید.

 

 ” مجموعه ای از لوازم تحریر دخترانه و پسرانه ،لوازم تحریر لاکچری، و اداری با قیمت عالی. خرید آنلاین انواع لوازم تحریر ارزان ایرانی و خارجی از سایت پینسیل با ارسال به کل ایران “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *