مجله پینسیل

معرفی کامل لوازم دانشجویان معماری

لوازم معماری

داشتن ابزار مخصوص طراحی است. در واقع شرکت در کلاس‌های نظری و عملی این رشته بدون در اختیار داشتن ابزار مورد نیاز امکان‌پذیر نخواهد بود. در ادامه به معرفی لوازم دانشجویان معماری  و کاربرد آن‌ها در حین تحصیل در این رشته بیشتر می‌پردازیم.

ابزار های مورد نیاز دانشجویان رشته معماری

بخش عظیمی از رشته معماری را دوره‌های مربوط به رسم و طراحی تشکیل داده‌اند؛ از این جهت، بسیاری از لوازم مورد نیاز دانشجویان رشته معماری برای ترسیم و طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از میان  وسایل بسیار برای تحصیل در رشته معماری می‌توان به قلم راپید و اشل معماری اشاره کرد. ذکر این نکته حائز اهمیت است این ابزارها برای ترسیم نقشه‌ها کاربرد بسیار زیادی دارند.

قلم راپید، تخته شاسی و کاربردهای آنها برای دانشجویان معماری

یکی از مهم‌ترین  لوازم دانشجویان معماری قلم راپید است. این قلم کاربردهای بسیار زیادی در رشته معماری دارد. در ساختار این قلم جوهر در یک محفظه مجزا ریخته می‌شود. در صورت تمایل به رسم با استفاده از این قلم، جوهر به صورت یکنواخت از آن خارج خواهد شد. در نظر داشته باشید در صورت رسم با این قلم ضخامت خطوط کشیده شده کاملا یکسان خواهند بود. قلم راپید را  می‌توان در دو گروه یکبار مصرف و کلاسیک دسته‌بندی کرد.

در صورت تمایل به استفاده از راپید کلاسیک پس از اتمام جوهر درون محفظه قلم، می‌توان نسبت به شارژ مجدد آن اقدام کرد. در نظر داشته باشید چنین امکانی برای راپیدهای یکبار مصرف پس از اتمام جوهر وجود نخواهند داشت. از میان دیگر لوازم مورد نیاز دانشجوی معماری می‌توان به تخته شاسی اشاره کرد. جنس این تخته‌ها در اکثر مواقع از ام‌دی‌اف است.

تمامی دانشجویان برای طراحی به یک تخته شاسی نیاز دارند. این تخته‌ها در سایزهای مختلف ساخته می‌شوند. هر یک از دانشجویان معماری با توجه به نیاز خود می‌توانند اندازه ایده‌آل را انتخاب کنند. ذکر این نکته حائز اهمیت است اکثر دانشجویان تخته شاسی در اندازه متوسط را به دلیل سایز متناسب آن برای حمل انتخاب می‌کنند.

قلم راپید

اشل و نقاله و کاربرد آنها برای دانشجویان معماری

یکی از لوازم دانشجویان معماری اشل است. تمامی دانشجویان معماری برای اندازه‌گیری نقشه‌ها به این وسیله نیاز دارند. به طور کلی اشل معماری دارای سه وجه متمایز است. در نظر داشته باشید اندازه‌گیری نقشه‌ها  و تبدیل اندازه در مقیاس‌های مختلف توسط این ابزار کاربردی انجام می‌شود. در بسیاری از مواقع در هنگام اندازه‌گیری نقشه مقیاس تعیین‌شده متعلق به سیستم امپریال است. برای تبدیل آن به این ابزار نیاز خواهد بود.

نقاله نیز از دیگر لوازم دانشجویان معماری  برای رسم زاویه‌ها در هنگام نقشه‌کشی محسوب می‌شود. جنس نقاله‌ها در اکثر مواقع از پلاستیک است. با این وجود، در برخی از مواقع آنها را از جنس فلز می‌سازند. ذکر این نکته حائز اهمیت است در صورت تمایل برای رسم حتما باید از این ابزار بسیار کاربردی استفاده کرد. در واقع اندازه‌گیری و تعیین زوایای بدون داشتن نقاله امکان‌پذیر نخواهد بود.

به طور کلی نقاله‌ها در دو نوع نیم‌دایره و گرد ساخته می‌شوند.  در اکثر مواقع دانشجویان معماری از نقاله‌های گرد برای اندازه‌گیری زوایا استفاده  می‌کنند. در نظر داشته باشید این نقاله‌ها معمولا سیصد و شصت درجه را پوشش می‌دهند. نقاله‌های استیل دارای دو بخش متحرک و ثابت هستند. بخش متحرک آن برای  ترسیم خط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نقاله

خط‌کش تی و مداد مخصوص طراحی و کاربردهای آن ها

یکی از پرکاربردترین لوازم دانشجویان معماری جهت ترسیم خطوط در محورهای مختلف  خط‌کش تی است. نام این خط‌کش را بر اساس شکل و ساختار آن تعیین کرده‌اند. در نظر داشته باشید برای ساخت این خط‌کش مواد مختلفی مانند چوب، پلاستیک و فیبر چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خط‌کش تی از جنس فلز رایج‌ترین نوع خط‌کش به‌حساب می‌آید. نوع پلاستیکی آن دوام بسیار بالاتری نسبت به نمونه چوبی دارد.

به طور کلی می‌توان خط‌کش‌های تی را در دو گروه متحرک و ثابت دسته‌بندی کرد. دانشجویان معماری معمولا نوع متحرک این خط‌کش را برای رسم خطوط انتخاب می‌کنند. در سال‌های اخیر برخی نمونه‌های فلزی این خط‌کش نیز تولید شده‌‌اند. این مدل نیز دوام بسیار بالایی در برابر فشارهای خارجی دارد. مدادهای طراحی نیز از دیگر لوازم مورد نیاز دانشجوی معماری محسوب می‌شود. در ادامه به این مدادها بیشتر می‌پردازیم.

مدادهای طراحی را معمولا در انواع مختلف سخت و نرم می‌سازند. هر دانشجوی معماری با توجه به نیاز خود باید مداد ایده‌آل را برای طراحی انتخاب کند. در نظر داشته باشید در اکثر مواقع مداد مورد نیاز برای طراحی از نوع سخت است. این مدادها به دلیل سختی تنها قادر به ترسیم خطوط بسیار کم‌رنگ خواهند بود.

خط کش تی

گونیای و پرگار و کاربرد هر یک از آنها برای دانشجویان معماری

پرگار یکی از لوازم دانشجویان معماری محسوب می‌شود. این ابزار برای  رسم خطوط منحنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نظر داشته باشید این وسیله کاربردی برای رسم طرح‌های مختلف کاربرد بسیار زیادی دارد. ذکر این نکته حائز اهمیت است دانشجویان معماری در اکثر مواقع از پرگارهای فلزی استفاده می‌کنند؛ دلیل این موضوع دوام بسیار بالای این نوع از پرگارها در مقایسه با پرگارهای پلاستیکی است. پرگارها معمولا در دو نوع تک سوزن و دو سوزن ساخته می‌شوند.

در بسیاری از مواقع در هنگام ترسیم، دانشجویان معماری خواهان رسم خطوط منحنی و یا اشکال گرد هستند. در چنین شرایطی می‌توان به وسیله یک پرگار این خطوط و اشکال را در اندازه دلخواه رسم کرد. در نظر داشته باشید در برخی پرگارها تنها یک پایه آن توانایی حرکت دارد. گونیا نیز از دیگر لوازم دانشجویان معماری به حساب می‌آید.

گونیا در انواع مختلفی ساخته می‌شود. معمولا برای معماری گونیای تاشو و گونیای مرکب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نظر داشته باشید چنین ابزاری برای ایجاد زوایای مختلف در هنگام ترسیم و طراحی نقشه‌ها استفاده می‌شود. ذکر این نکته حائز اهمیت است در صورت ساخت مدل اشکال استوانه‌ای نیز می‌توان با استفاده از  این ابزار مرکز آن را یافت.

گونیا

معرفی کیف آرشیو، چسب و کاغذ برای رسم

پس از رسم نقشه و طرح‌های مختلف، یکی از لوازم دانشجویان معماری جهت حمل آن کیف آرشیو است. دانشجویان معماری در این کیف تمامی نقشه‌ها و موارد رسم‌شده خود را قرار داده و حمل می‌کنند. در صورت تمایل به حمل طرح‌های خود بدون واردشدن هرگونه آسیبی به آن‌ها استفاده از کیف آرشیو الزامی به حساب می‌آید. در نظر داشته باشید این نوع کیف در اشکال متفاوتی ساخته می‌شود. جنس این کیف نیز از پلاستیک، پارچه‌ یا چرم است.

گاهی اوقات دانشجویان معماری باید از موارد رسم شده یک مدل مقوایی بسازند. جهت اتصال بخش‌های مختلف مدل، استفاده از چسب مایع الزامی محسوب می‌شود. چسب مایع معمولی یا چسب استیکی را می‌توان برای اتصال مقوا در هنگام مدل‌سازی مورد استفاده قرار داد. برای ترسیم معمولا از کاغذ پوستی، کالک یا کاغذ سفید استفاده می‌شود. ضخامت هر یک از کاغذهای ذکرشده و رنگ آن‌ها با یک‌دیگر متفاوت است. هر کدام از انواع کاغذ ذکر شده کاربرد منحصربه‌فرد خود را در طراحی دارند.

کیف آرشیو

نتیجه‌گیری

دانشجویان رشته معماری به ابزارها و لوازم متعددی در هنگام گذراندن دوره‌های درسی خود نیاز پیدا می‌کنند. شایان ذکر است استفاده از این ابزارها برای ترسیم و نقشه‌کشی الزامی محسوب می‌شود. در میان لوازم دانشجویان معماری قلم راپید، نقاله، خط‌کش تی و اشل بسیار معروف هستند. هر یک از ابزارهای ذکر شده در حین طراحی کاربرد خاص خود را دارند.  از میان دیگر لوازم مورد استفاده توسط دانشجویان رشته معماری می‌توان به کیف آرشیو، کاغذ سفید، کاغذ پوستی و گونیا اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *